A világon jelenleg legelterjedtebb raklaptípusok az EUR raklapok családjának tagjai, melyeket most egy két részes cikksorozatban mutatunk be Önöknek.
Az EUR raklapok múltja…
Az EUR típusú rakodólapok története egészen az 1960-as évek elejéig nyúlik vissza. Ekkor ugyanis az Európai Vasutak Szövetsége (UIC) megbízást adott ki egy szabványosított, közös raklap típus bevezetésére.
Az EUR rakodólapok méreteit a vagonok méreteihez igazodva alakították ki, hiszen elsődleges felhasználási célja a vasúti teherszállításban történő alkalmazása volt.
A szabvány megalkotójának személye nem ismert, viszont tény, hogy miután a szabványosítás megtörtént, a legtöbb akkori európai ipari nagyvállalat átállt az EUR raklapok használatára. A különféle általuk használt teherautók raktereit, a rakodáshoz használt targoncákat, valamint a magas raktárakat is az új szabvány raklapokhoz alakították át.
A megnövekedett keresletnek köszönhetően az EUR raklapoknak számos olyan rossz minőségű változata jelent meg a piacon, amik gyenge fából készültek, és hajlamosak voltak a penészesedésre – ezzel veszélyeztetve a szállított áruk biztonságát.
Ezt a problémát felismerve az EUR védjegy tulajdonosai, az európai vasutak létrehoztak egy különálló szabványügyi testületet, melynek feladata a piac folyamatos felügyelete volt. Ezen felül megszabták azt is, hogy az EUR raklap jelzést csak a testület engedélyével lehetett a raklapokon elhelyezni (legyen szó akár újonnan gyártott, akár cserélt, vagy javított raklapról).
… és jelene
Az EUR raklapok mára a világ legelterjedtebb raklap típusai lettek. Jelenleg hozzávetőleg 350-500.000.000 EUR raklap van forgalomban világszerte.
EUR raklap típusok
Az EUR raklapoknak négy típusa létezik jelenleg: EUR 1 (800×1200), EUR 2 (1200×1000), EUR 3 (1000×1200) és EUR 6 (800×600).
Ezen négy típus tagjai méretüket és felhasználásukat tekintve különböznek ugyan egymástól, a hozzájuk köthető szabvány előállítási eljárás azonban megegyezik:
- A raklapok gyártása során 78 db szabvány kötőelemet használunk fel
- A raklapok súlya max. 22-25 kg lehet
- A gyártás során kizárólag száraz fát használunk, hogy elkerüljük az esetleges penészedést, gombásodást
Az EUR szabvány jelölésekről
Mindegyik EUR raklap viseli az azonosításhoz szükséges számokat és minőségi védjegyeket:
- A bal sarokban a nemzeti vasúttársaság jele (amely jogosult ellenőrizni az EUR raklap gyártását), vagy az EPAL logó található
- A középső lábon a növény-egészségügyi hőkezelésre vonatkozó jel ( IPPCC ), majd egy sorral lejjebb a gyártó cég kódja látható együtt a hitelesítő kapoccsal és a gyártás dátumával együtt (hónap/év)
- A javított és minőségileg átvizsgált raklapokat azok rövidebb oldalán egy hitelesítő kapoccsal, illetve a javítást végző cég jelével kell ellátni
- A jobb sarokban pedig az EUR logó jelenik meg
Az EUR raklapok hazánkban
Magyarországon is az EUR raklap a legelterjedtebb raklaptípus, mind a felhasználók, mind a gyártók körében. Sajnos a hamisítók is ennek a típusnak a gyártására rendezkedtek be, bízva a keresletben és a könnyű értékesíthetőségben. Ezt a problémát felismerve, a magyarországi felügyeleti szerv (MÁV-REC Kft.) folyamatos ellenőrzésekkel (melyet a NAV szerveivel közösen végeznek) próbálta csökkenteni ezen alacsony minőségű raklapok előállítását.
Sok energiát fordítanak továbbá arra is, hogy megfelelő információval lássák el a nagyobb felhasználókat a védjegyoltalom alatt álló raklapok felhasználásával kapcsolatban.
A Golden Pallett Kft. egyike azon gyártóknak, akik a legjobb minőségre törekedve, a szabvány gyártási előírásokat betartva készíti termékeit.
Önnek is ilyen raklap megoldásra van szüksége? Tekintse meg szabvány EUR rakodólapjainkat »